تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کاربردهای فن آوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی 2
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کاربردهای فن آوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی

... در این قسمت به پنج مورد از کاربردهای فن آوری اطلاعات در تجارت الکترونیکی اشاره می گردد.

۱- بازار روز الکترونیکی

تعدادی از موسسات تجاری در حال ایجاد بازار روز الکترونیکی هستند، بازار هایی که به خریداران و فروشندگان این اجازه را می دهد که تا با یکدیگر ملاقات نموده، به تبادل کالا و خدمات بپردازند.

این موسسات خدمات قابل توجهی ارایه می دهند که جمله آنها از راهنمای خریداران و فروشندگان و تولید کنندگان، اطلاعات صنعتی بر اساس نیاز و تقاضا، حراج کالا به صورت پیوسته، ارایه خدمات مالی برای کلیه مراحل جابجایی نقدینگی مانند : تایید حساب خریدار و قبول سفارشات و پرداخت می توان نام برد.

تعدادی از موسسات در حال بررسی و ایجاد فن آوری های جدیدی هستند که این فن آوری ها بازار روز الکترونیکی را موثر تر و پر رونق تر خواهند نمود.

به طوری که خریداران عمده قادر خواهند بود تا اطلاعات توزیع کنندگان مختلف را تلفیق نمایند، سیاست های نیاز- محور را با سیستم های مالی و حسابداری خود یکپارچه کنند در فضای تجاری جدید ابزارهای رایانه ای هوشمندی وجود خواهند داشت که به کمک آنها خریدار بتوانند ارزش واقعی کالا را مورد مقایسه و بررسی قرار دهد. در این شرایط فروشندگان وارد یک رقابت جدی خواهند شد. رقابتی که تناه بر اساس قیمت کالا نبوده، بلکه به عوامل دیگری همچون دوام و کاربرد کالا، ضمانت، شرایط حمل ونقل، تحویل و... بستگی دارد. علی رغم اینکه روند تبادل کالا و خدمات به صورت الکترونیکی هنوز در ابتدای راه است، آمار به دست آمده نشان می دهد که به طور میانگین هزینه تولیدات ۵ الی ۱۵ درصد، هزینه های اداری ۷۰ درصدو زمان سفارش تا تحویل کالا از ۷ روز به ۲ روز کاهش یافته است.

۲- مدیریت دانش

بسیاری از بنگاههای تجاری دریافته اند که بزرگترین سرمایه، دانش کارکنان است. لذا همواره سعی می کنند تا زمینه مناسب را به منظور تولید، شناسایی، گردآوری و سازماندهی دانش داخلی بنگاه فراهم نموده و نه تنها کارکنان ، بلکه مشتریان و توزیع کنندگان را نیز در بهره وری این دانش سهیم نمایند. فن آوری اطلاعات می تواند کمک شایانی به مدیریت بهره برداری این دانش بنماید.

یکی از زمینه های تجربه شده عبارت است از « پایگاه بهترین پیشنهادات ». به عنوان مثال یکی از پایگاههای جدیدی که اخیرا وارد بازار شده است، می تواند به طور اتوماتیک کلیه مراحل زیر را هوشمندانه تعقیب نماید.

۳- داده کاوی

کمپانی های زیادی از ابزارهای داده کاوی بهره گرفته اند تا بتوانند داده های حجیم و گسترده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، روند های موجود را بیابند. به عنوان نمونه فروشگاه بزرگ وال- وارث یکی از بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای اقدام به ایجاد پایگاه عظیمی از داده به حجم ۲۴ ترابایت(تریلیون بایت) نموده است. با استفاده از این پایگاه وال-مارث قادر است تا به طور همزمان اقدام به گرد آووری و تحلیل روند فروش کالا در ۲۹۰۰ شعبه فروش نماید. شاید جالب توجه باشد که به کمک ابزار هوشمند داده کاوی یا اکتشاف روند داده ها، فروشگاه فوق می تواند اطلاعات کلیه خریدها در سطوح هر بخش از فروشگاه، موجودی کالا در هر قفسه، موجودی انبار، پیش بینی فروش، کاهش و یا افزایش فیمت ها، کالاهای موجود توسط مشتریان و غیره را گردآوری نموده و در اختیار مدیران فروشگاه، توزیع کنندگان و مشتریان خود قرار دهد. این فن آوری نرم افزاری قدرت مانور بی نظیری برای وال-مارث ایجاد کرده استتا بتواند کالاهای مناسب را در کوتاه ترین زمان به هر یک از فروشگاههای متقاضی برساند.

۴- آموزش فن آوری- محور

بازار آموزش های فن آوری – محور با سرعت در حال رشد است. مدیران دریافته اند که این روش آموزش به آموزش گیرنده اجازه می دهد تا در هر ارگانی که برایش مناسب باشد، هر کجا که بتواند و با سرعت فراخور حال خود، به یادگیری بپردازد. تجربه نشان داده است که این روش از آموزش کلاسیک و سنتی اقتصادی تر و اثر بخش تر بوده است. ناگفته نماند که هنوز برخی از محققین معتقدند که بسیاری از ابعاد و روشهای یادگیری، در نرم افزار های آموزشی تحت وب لحاظ نشده اند.

۵- تحول در نظام های تعمیرات و نگهداری

امروزه به کمک فن آوری اطلاعات می توان به طور مستمر شرایط محیطی و عملکرد سیستم ها را در نیروگاه، سد ها، موتورهای هواپیما، وسایل نقلیه و خطوط تولید پیشرفته، تحت نظارت کنترل قرار داد.
با بهره گیری از سنسور های پیشرفته عملکرد کلیه سیستم ها به یک مرکز تصمیم گیرنده مخابره شده و عوامل تصمیم گیرنده کوچک ترین مشکلات را شناخته و نسبت به رفع آن اقدام می کنند. پیشگیری های به موقع باعث می شود تا نظام تعمیرات و نگداری جدید با اطمینان و دقت بیشتر و صرف هزینه کمتر به پشتیبانی سیستم های حساس بپردازد.
تفلیس، پایتخت کشور گرجستان است که دو سه سالی است ،تور تفلیس به جمع تورهای مورد علاقه ایرانیان برای مسافرت خارجی تبدیل شده است. تفلیس در 120 کیلومتری رشته کوه قفقاز بزرگ و 250 کیلومتری دریای سیاه قرار دارد. 

تفلیس در دو طرف ساحل رود کر در درون دره‌ای گسترده‌ است. این رود که از کوه های کردستان ترکیه سرچشمه می‌گیرد به طول 36 کیلومتر در شهر جاری است. از لحاظ آب و هوایی باید به مسافران تور تفلیس گفت که آب و هوای تفلیس تقریبا جنب قاره ای است و آب و هوای شهر تحت تاثیر دو هوای خشک از شرق وهوای مرطوب جنب قاره ای از غرب قرار دارد.