تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کامپیوترهای نسل اول
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مشخصات کلی کامپیوتر های نسل اول :
1-      سرعت عمل آنها حدود یک هزارم ثانیه بود .
2-      حافظه آنها دارای ظرفیت 2000تا3000 کلمه بود .
3-      دارای کاربرد های ویزه تک منظوره بودند .
4-      کلیه برنامه ها به زبان ماشین نوشته میشد .
5-      در آنها از لامپ خلا و رله به عنوان حافظه استفاده می شد .





[font=tahoma]کامپیوتر های نسل اول


بعد از جنگ جهانی دوم، جنبش و تحرک جدیدی برای ساختن ماشین های سریعتر و قویتر به وجود آمد و این به خاطر درگیری روزافزون بشر به کارهای اداری و تجاری با حجم زیاد و محاسبات پیچیده و وسیع علمی بود.همان گونه که گفته شد ، اولین کامپیوتر در سال  1944  در دانشگاه هاروارد و نوع کاملتر آن در سال  1946  در دانشگاه پنسیلوانیا به نام انیاک(ENIAC) (Electronic Numerical Integrated And Calculator) ، برای حل مسایل مربوط به انفجار ، جهت اداره اردنانس ارتش آمریکا توسط دکتر ماکلی(Dr.John W.Mauchly) و اکرت (J.Presper Eckert) ساخته و تکمیل شد. در این ماشین  19000  لامپ خلا استفاده شده بود و برای انرژی مصرفی لامپ ها و همچنین دستگاههای تهویه و خنک کننده ماشین حدود  130KW  انرژی الکتریکی مصرف می شد. ماشین دارای حجم زیادی بود و سطحی را معادل9015  متر مربع اشغال می کرد،ولی سرعت زیادی داشت و  5000  جمع و  350  ضرب را در  1  ثانیه به انجام می رسانید.
در سال  1952  اولین کامپیوتری که قادر به ذخیره کردن برنامه بود به نام ادواک(EDVAC)، توسط دکتر نیومن(Dr.John Von Neumann) ، ساخته شد که اساس کامپیوترهای امروزی قرار گرفت.

در سال  1948  کامپیوتر دیگری توسط شرکت IBM  ساخته شد که سرعت عمل زیادی داشت و در سال  1954  یک کامپیوتر کوچک به نام  IBM 650  به بازار آمد که در ظرف  5  سال  2000  دستگاه از آن به فروش رفت و در همان سال ماشین دیگری به نام UNIVAC_4  به تعداد زیادی تولید گردید.
[/font]

تا قبل از سال  1955  برای فعالیتهای تجاری یا کارهای علمی، کامپیوترهای ویژه ای ساخته می شد که مشخصات آنها منحصرا جوابگوی یکی از امور اداری-تجاری یا علمی بود. این سری از کامپیوترها به کامپیوترهای نسل اول (First Generation  ) معروفند.