تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: برنج خزر چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در این مطلب به معرفی برنج خزر و خصوصیات آن می پردازیم که اغلب در استان گیلان و مناطق بسیار خاصی از استان مازندران کاشته می شود.


برنج خزر از جمله ارقام پر محصول برنج است که از تغییر ژنتیکی برنج ایرانی به دست آورده شده است. این برنج اولین بار توسط موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر مورد آزمایش قرار گرفت و برای کشت و برداشت به دست کشاورزان سپرده شد. این برنج از لحاظ ظاهری بسیار شبیه برنج های صدری مانند برنج طارم بوده و قیمت بسیار پایین تر آن موجب شده که بعضی از تاجران برنج دست به مخلوط این برنج با برنج خوش عطر طارم بزنند. ترکیب این دو برنج از لحاظ ظاهری تقریبا قابل تشخیص نیست اما پس از پخت آن متوجه کیفیت پایین برنج طبخ شده و دو فازی شدن آن می گردید.

برنج خزر اغلب در استان گیلان و شهر های تالش و آستانه کاشته می شود، اما در بعضی از نقاط مازندران نیز به خاطر انطباق پذیری بالای آن، کشت محدود این برنج مشاهده می شود. این برنج پس از پخت کمی سفت بوده و فاقد عطر و بوی خاصیست. به همین خاطر به عنوان پلو و استفاده در مجالس و مهمانی ها پیشنهاد نمی گردد.

رنگ دانه این برنج سفید کدر تیره است و سطح آن گچی می باشد. طول دانه خام برنج خزر 7.39 میلی متر، طول دانه پخته آن 9.91 میلی متر و عرض دانه خام آن 1.91 میلی متر است.
وجود این گونه برنج ها که شبیه به برنج های با کیفیت طارم هستند، دلیلیست بر قیمت پایین تر برنج هایی که به عنوان طارم در بازار فروخته می شوند. بنابراین هیچگاه فریب قیمت پایین برنج هایی که به اسم طارم فروخته می شوند را نخورید و همواره از مکان ها و سایت های معتبر، برنج خود را تهیه فرمایید. قیمت برنج طارم با توجه به کیفیت بالای آن و میزان تولید کمتر آن نسبت به ارقام پر محصول، صدر درصد بالاتر از آنهاست و قیمت پایین آن در هر شرایطی توجیه اقتصادی ندارد.
چه مطلب جالبی ممنونم از شما و سایت خوبتون
www.tahjasom.ir