تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کتاب‌های «ژانر و هالیوود» و «فیلم/ژانر» منتشر شد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب‌های «ژانر و هالیوود» نوشته استیو نیل، استاد مطالعات فیلم دانشگاه اکستر انگلستان، و کتاب «فیلم/ژانر» اثر ریک آلتمن، استاد سینما و ادبیات دانشگاه آیووای آمریکا، به تازگی به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند.
استیو نیل در کتاب «ژانر و هالیوود» تلاش می‌کند تا با بررسی ۱۷ ژانر مختلف سینما، تمام بحث‌های مربوط به ژانر را تحلیل کند ازجمله: مفاهیم عمومی و تعاریف پایه‌ای ژانر، بررسی ژانرهای مشخص، ویژگی‌های عمومی ژانرهای هالیوود، نقش‌های فرهنگی و اجتماعی ژانرها، پایه‌های صنعتی و اقتصادی هالیوود و نقش‌شان در تولیدات هالیوود.
[تصویر:  2558957.png]
این کتاب از سه فصل تشکیل شده است: فصل اول بر مفاهیم عمومی و تعاریف پایه‌ای ژانر متمرکز است و به‌طور مفصل به‌ آن‌ها می‌پردازد. در فصل دوم ژانرهای اصلی شامل چهارده ژانر بررسی می‌شوند که عبارتند از «اکشن- ماجراجویی»، «بیوپیک‌ها»، «کمدی»، «فیلم‌های کارآگاهی»، «فیلم‌های گانگستری»، «تریلرهای تعلیق‌دار»، «فیلم‌های حماسی و اسپکتکل‌ها»، «فیلم‌های وحشت»، «فیلم‌های علمی- تخیلی»، «موزیکال»، «فیلم‌های مشکلات اجتماعی»، «تین‌پیک‌ها»، «فیلم‌های جنگی» و «وسترن‌ها». علاوه بر ژانرهای نام‌برده، در بخش بعدیِ همین فصل ژانرهای «فیلم نوآر»، «ملودارم» و «فیلم زن» به‌طور جامع تحلیل و بررسی می‌شوند و فصل سوم بر فیلم‌های هالیوود که در حوزه ژانر می‌گنجند و بر روند ساخته‌شدن‌شان متمرکز است.
از مزایای این کتاب، گستره دامنه پژوهش‌های ژانریک است. نویسنده کوشش کرده تا عصاره تمام مطالعات پیشین درباره ژانر را یکجا و با رویکرد پژوهشی- تحلیلی ارائه کند. کتاب «ژانر و هالیوود» در ۵۹۵ صفحه و با قیمت ۳۰ هزار تومان وارد بازار نشر شده است.
همچنین کتاب «فیلم/ژانر» اثر ریک آلتمن، استاد سینما و ادبیات دانشگاه آیووای آمریکا، حاصل سال‌ها تحقیق او درباره این ژانر است. او در این کتاب ضمن طرح نظریه «معنایی/نحوی/کارکردی» درباره ژانر، در دوازده فصل به مساله ژانر در سینما می‌پردازد.
[تصویر:  2558958.png]
تاریخ نظریه ژانر، درک مفهوم ژانر، منشأ ژانرها، پایداری ژانرها، بازتعریف ژانر، جایگاه ژانر، نحوه به‌کارگیریژانرها، تلفیق ژانرها، نقش ژانرها در فرایند  دیدن، بررسی مدل ارتباطی مناسببرای ژانرها، ژانرها و کارکردها در طول زمان و از همه مهمتر اینکه ژانرها چه چیزی درباره کشورها به ما می‌آموزند، عناوین فصلهای این کتاب است. مقاله معروف این نظریه‌پرداز ژانر باعنوان «رویکرد معنایی/نحوی به ژانر» نیز در این کتاب ضمیمه شده است.