تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: در گفت‌وگو با تندرست نیوز مطرح شد: منتقدان به نظام پزشکی مشارکت خود را در انتخابات با
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
جامعه پزشکی کشور باوجود کلیه داشته‌ها و ظرفیت‌های مثبت خود از معضلاتی رنج می برد. با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، برخی از خطاهای پزشکی برجسته تر شده و نارضایتی رادامن می زند. با وجود تلاش های پزشکان و وزارت بهداشت مواردقابل توجهی از نواقص در نظام سلامت هنوز برطرف نشده و نیازمند تلاش بیشتر است.

به زودی جامعه پزشکی کشور شاهد برگزاری انتخابات مهمی خواهد بود. انتخابات درصورت برخورداری از کیفیت وکمیت مناسب می تواند بسیاری از ظرفیت‌ها را فعال ساخته و مشکلات را کاهش دهد و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از اعضای جامعه پزشکی به انتخابات پیش‌رو به دیده امید نگاه می‌کنند. تندرست‌نیوز به بهانه برگزاری انتخابات نظام پزشکی با سید مرتضی خاتمی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ به گفت‌وگو نشسته است تا نحوه برگزاری انتخابات و جوانب مثبت و منفی آن را بررسی کند.

باتوجه به اینکه در واپسین روزهای تیرماه سال جاری انتخابات سازمان نظام پزشکی برگزار خواهد شد، از دیدگاه شما این انتخابات چه تاثیری بر جایگاه جامعه پزشکی در کشور و میان مردم خواهد داشت؟


انتخابات نظام پزشکی قطعا تاثیر به‌سزایی بر جایگاه جامعه پزشکی خواهد داشت. نظام پزشکی سازمانی است که می تواند شئون جامعه پزشکی را حفظ نموده و ارتقا دهد. 
رسالت اصلی سازمان نظام پزشکی حفظ توامان منافع ومصالح مردم وجامعه پزشکی است.
 اگر این سازمان به رسالت خود عمل کند این دو جنبه محقق خواهد شد. در چنین شرایطی هم جامعه پزشکی دراوج عزت وکارآیی خواهد بود و هم جامعه بهره‌مندوآسوده خاطر خواهد شد. 
آحاد جامعه پزشکی می‌بایست از انتخاباتی که سی‌اُم تیر برگزار می‌شود، استقبال کنند. مشارکت پزشکان در این انتخابات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چراکه باید عناصری انتخاب شوند که درراستای رسالت‌های جامعه پزشکی گام بردارند. یکی از عوامل تحقق جامعیت تصمیم‌گیری این است که کسانی انتخاب شوند که به این رسالت اعتقاد داشته و درجهت آن تلاش کنند. 
باتوجه به قانون، گروههای مختلف جامعه پزشکی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنندونماینده داشته باشند. حسن کیفیت انتخابات زمانی اتفاق خواهد افتاد که درهیات مدیره های نظام پزشکی کلیه پزشکان رشته‌های مختلف شامل جامعه پزشکان عمومی‌و پزشکان متخصص دررشته های گوناگون تخصصی در آن نماینده داشته باشند. 
به این ترتیب افرادی انتخاب خواهند شد که حمیت بیشتری در ارتقای شان جامعه پزشکی دارند. 

برخی از پزشکان عمومی‌ بعنوان اعتراض قصد دارند از شرکت در انتخابات نظام پزشکی خودداری کنند. به نظر شما این نوع اعتراض می‌تواند سبب شود خواسته های آنان را محقق کند؟


یکی از دلایل عدم حضورموثر پزشکان عمومی درهیات مدیره های نظام پزشکی این است که مشارکت آن‌ها در انتخابات ضعیف است و به همین دلیل نمایندگان این شاخه از پزشکی نتوانسته‌اند حضور مناسبی در سازمان نظام پزشکی داشته باشند. کسانی که به هر دلیل ازعملکرد سازمان نظام پزشکی نارضایتی دارند، می‌بایست به جای بی اعتنائی به انتخابات تلاش کنند مشارکت بالاتری داشته باشند. اگر پزشکان عمومی‌مشارکت خود را در انتخابات نظام پزشکی بالا ببرند می‌توانند نمایندگان بیشتری را به نظام پزشکی شهرستان‌ها بفرستند و از این طریق هم نسبت واقعی رادرترکیب هیات مدیره هابوجودآورندونیز مطالبات حقه خود را جامه عمل بپوشانند. 

انتخابات نظام پزشکی چه تاثیری بر ارتقای سطح اثرگذاری سازمان در سیاستگذاری‌های کلان کشور خواهد داشت؟


درحال حاضر نظام پزشکی از اختیارات و ظرفیت های نسبتا خوبی در سیاستگذاری‌های کلان کشور برخوردار است اما تاکنون از این ظرفیت ها  استفاده بهینه نشده است. لازم است عناصری در نظام پزشکی حضور یابند که اراده لازم را جهت فعلیت این ظرفیت ها داشته باشند. 

آیا انتخابات پیش‌رو می‌تواند تاثیری بر محوریت بیشتر اخلاق حرفه‌ای در ارتباط با بیماران و همکاران حوزه سلامت داشته باشد؟


اخلاق حرفه‌ای یکی از مقوله های مهم جامعه پزشکی است. بزرگ‌‌ترین سرمایه جامعه پزشکی رعایت اخلاق حرفه‌ای است. البته اخلاق حرفه ای همواره توسط دانشمندان و پیشکسوتان  واکثریت قریب باتفاق اعضای جامعه پزشکی  رعایت شده است. امیدواریم بتوانیم بیش از پیش به این مهم جامه عمل بپوشانیم.



















پایگاه خبری پزشکی تندرست نیوز-http://tandorostnews.ir/