تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: محمدکریم پیرنیا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
#معرفى_بزرگان 

محمدکریم پیرنیا (۱۲۹۹ -  ۱۳۷۶ يزد )

وی دوران دبستان را در "مدرسه اسلام " گذراند و پس از طی دوره علمی در "دبیرستان ایرانشهر" یزد برای ادامه تحصیل به تهران آمد. او با وجود آنکه در زمینه ادبیات تحصیل می‌کرد ، اين رشته را رها کرده و در کنکور اولین دوره دانشکده هنرهای زیبا، به دلیل علاقه‌ای که به هنر و معماری داشت شرکت کرد و پذیرفته شد.
عدم توجه به معمارى ايرانى و تاكيدِ زياد بر   معمارى غربى در آن زمان پیرنیا را بر آن داشت که تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبا ناتمام رها کند و به بررسی‌ها و تحقیقات فردی خویش متکی شود.
نتيجه اين تحقيقات، او را به جايى رساند كه موفق شد معمارى ايرانى را احيا كرده و پرچم دارِ مرمّت و بازسازىِ شاخص ترين نماد هاى معمارى ايرانى-اسلامى  شود.
احیای مسجد کبود تبریز از ارزشمندترین کارهای پیرنیا بود. مسجدی که زمانی «فیروزه اسلام» لقب داشت و یکی از زیباترین مساجد دنیا بود.احیای سر در باغ فین، تعمیر مسجد جامع ورامین، مرمت سر در شاه عبدالعظیم، احیای "باغ دولت آباد" یزد، بازسازی مسجد فهرج و ایوان "سید رکن الدین" یزد از جمله کارهایی است که در کارنامه پربار پیرنیا می‌توان به آن اشاره کرد.
نگارشِ کتب و مقالات بسیار در مورد سبک‌شناسی و معماری اصیل و سنتی ایرانی و تلاش هاى اين بزرگمردِ معمارى در زمينه احيا و حفظِ معمارى اصيل ايرانى باعث شد بسيارى از بناهاى ارزشمند، امروز همچنان سرپا باشند و بدرخشند.
استاد پيرنيا در شهريور ماه ١٣٧٦ پس از تحملِ دوره ى طولانى بيمارى، درگذشت و پيكرش در زادگاهش و در دانشكده معمارى يزد به خاك سپرده شد.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد ???