تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آسانسور بدون کابل
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  6114ee7b-8472-4684-a4fe-1213aa4977ad.jpg]



اولین آسانسور بدون کابل دنیا با استفاده از تکنولوژی مگلو به صورت افقی و عمودی حرکت میکند. در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.


نوع جدیدی از آسانسور که از موتور‌های خطی بهره ‌می‌برد، تکنولوژی مشابه قطار‌های مگلو (Mglev) وهایپرلوپ (HyperLoop) دارد. این آسانسور جدید قابلیت جابجایی مسافران داخل کابین را به صورت افقی و عمودیدارد.
شرکت مهندسی آلمانی تیسن‌کروپ (ThyssenKrupp) برای اولین بار ایده‌ی آسانسور بدون کابل را در سال ۲۰۱۴ مطرحکرد که در آن موقع غیرعملی به نظر می‌رسید. اما اکنون و پس از سه سال، اولین تست این تکنولوژی را در برج آزمایشآسانسور در رتوایل (Rottweil) آلمان با موفقیت انجام داده است.
همان طور که درلینکزیر مشاهده می‌کنید، آسانسوری که در حال حاضر با نام مولتی (Multi) شناخته می‌شود از هیچکابلی استفاده نمی‌کند. در عوض، روی ریل‌هایی حرکت می‌کند که به عنوان موتور‌های خطی عمل می‌کنند و برایجابجایی و شتاب‌گیری از میدان‌های مغناطیسی که در طول مسیر‌ها تعبیه شده است، استفاده می‌کند. وقتی کابینآسانسور در یک طبقه متوقف می‌شود، ریل‌ها قابلیت چرخش دارند و به این ترتیب کابین به جای بالا و پایین می‌تواندبه چپ و راست جابجا شود.
=1]
=1]
=1]
=1]
=1]

[font=IRANSans, Tahoma]هدف تیسن‌کروپ طراحی سیستمی متشکل از چاه‌های متعدد آسانسور، که در کنار یکدیگر قرار داده شده اند است؛ کهکابین‌های آسانسور قابلیت جابجایی افقی بین این‌ چاه‌ها را دارند. در واقع این آسانسور می‌تواند برای صرفه‌جویی دروقت بین مبدا و مقصد مسیر‌یابی هوشمند انجام دهد.
[/font]
علاوه بر این، تکنولوژی موتور‌های خطی می‌تواند یکی از مشکلات اصلی آسمان‌خراش‌ها را برطرف کند. طبق گزارشوایرد یو کی (Wired UK)، طراحی آسانسور با تکنولوژی کابل‌های معمولی به طور ایمن فقط تا حدود ۱۶۰۰ پا امکانپذیر است و در ساختمان‌های بلند‌تر باید‌ چندین چاه وجود داشته باشد تا افراد بتوانند به بالای ساختمان برسند. مولتیمی‌تواند این مشکل را حل کند و با حل این مشکل دست معماران ساختمان‌ها برای طراحی ساختمان‌های بلند با اشکالو سبک‌های متفاوت‌تر امکان‌پذیر خواهد بود.
[font=IRANSans, Tahoma]یک سازنده‌ی آلمانی از هم اکنون اعلام کرده است که از این آسانسور در برجی که در منطقه‌ی ایست‌ ساید (East Side)برلین پایتخت آلمان قرار است بسازد استفاده‌ خواهد کرد. ولی بسیار نامحتمل است که در آینده‌ی نزدیک ساختمان‌هایبیشتری از این مدل آسانسور بهره ببرند. علت، قیمت فعلی بسیار بالای مولتی است که می‌تواند تا حدود ۵ برابرآسانسور‌های معمولی هزینه‌ داشته باشد.
[/font]