تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خصوصیات محصولات دانش بنیان و فنآوری پیشرفته چه مواردی می باشد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 
سازمانهای بین المللی و اقتصاددانان تعریف هایی را برای اقتصاد دانش بنیان ارائه کرده اند: طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که بر اساس تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایه گذاری در دانش و صنایع پایه مورد توجه خاص قرار می گیرد. صنایع دانش بنیان صنایعی است که در آن سطح بالایی از سرمایه گذاری به ابداع و نوآوری اختصاص می یابد و فن آوری های کسب شده با شدت بالایی مصرف می شوند و نیروی کار از تحصیلات عالی برخوردار است. به عبارت دیگر در اقتصاد دانش بنیان، تولید و توزیع و کاربرد دانش در همه صنایع علل محرک رشد اقتصادی و تولید ثروت و اشتغال است.همچنين برابر ماده 1 قانون حمايت از شركت ها و موسسات مزبور،شركت دانش بنيان، شركت يا موسسه خصوصي يا تعاوني است كه به منظور هم افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي(شامل گسترش ، كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري سازي نتايج تحقيق و توسعه(شامل طراحي ، توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري ها برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط، تشكيل مي شود.
هدف اقتصاد دانش محور ایجاد جامعه دانش محور است و جهانی شدن نیز از پیامدهای دانش محور بدون اقتصاد است.
 
2-اهمیت و نقش شرکت های دانش بنیان
الف) اشتغال زایی:
بکارگیری فناوری های نوین به ایجاد مشاغل جدید به خصوص از بین دانش آموختگان دانشگاهی می انجامد.
ب) پایبندی نیروی انسانی:
علل مختلفی از جمله نیاز کشورهای پیشرفته به متخصصان این رشته، مهیا نبودن شرایط مناسب برای فعالیت و تحقیق در این زمینه در کشور و جذابيت هاي کار و زندگی در کشورهای پیشرفته، موجب شده تا تعدادی از متخصصان کشور تمایل به مهاجرت داشته باشند. تجربیات عملی متعددی نشان داده است با توسعه شرکت های دانش بنیان برای نیروهای متخصص پایبندی ایجاد شده است و از مهاجرت آنها جلوگیری خواهد شد.
پ) شركت هاي دانش بينان، با توجه به ويژگي هاي منحصر به فرد خود و توان ايجاد و به كارگيري فناوري هاي پيشرفته ي موردنياز، توانمندي لازم را جهت تبديل مواد خام به محصولات نهايي و با ارزش افزوده ي بالا دارند.
ت) پايين بودن بهره وري يكي از مسائل اساسي اقتصاد كشور است كه تاثير گسترده اي بر تمام جنبه هاي اقتصادي دارد. در حقيقت بهره وري عوامل توليد در شركت هاي دانش بنيان ،سبب كاهش هزينه ي تمام شده ي محصولات و كالا خواهد شد. درنتيجه علاوه بر افزايش استفاده ي مردم از كالاهاي داخلي ، از سوي ديگر، مزيت رقابتي در قيمت براي صادرات محصولات در بازارهاي جهاني ايجاد خواهد كرد.
ث) محرومیت زدایی و افزایش رفاه اجتماعی
و) افزایش بهر گیری در صنایع و خدمات دیگر
د) رفع وابستگی کشور به فناوری پیشرفته