تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چگونه از سلامت باتری در Chromebook مطمئن و مطلع شویم؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  x1496673052-picsay-650x211.png.pagespeed...00x195.png]

اینکه مطمئن باشیم سخت افزارهایی که در اختیار داریم در سلامت کامل هستند یا نه، می تواند برای ما دغدغه ای باشد تا بتوانیم در صورت وجود یک مشکل مسائل مورد نظر را حل کنیم و جلوی اتفافات غیر منتظره و غافل گیر کننده بگیریم. در صورتی که شما از یک Chromebook استفاده می کنید، می توانید برای اطمینان از سلامتی باتری تان، از دو ابزار استفاده کنید که امروز گویا آی تی سعی دارد به صورت خلاصه و البته به زبان ساده روش استفاده از این ابزارها را به شما یاد دهد. پس با ما همراهی کنید.

[font=irsans, tahoma]وضعیت باتری را با Crosh چک کنید

CROSH در واقع عبارت مخفف شده مربوط به Chrome Shell است. شما توسط Chrome Shell می توانید به راحتی از وضعیت باتری خود اطلاع کسب کنید. در واقع استفاده از Chrome Shell یکی از آسانترین شیوه ها برای اطلاع از سلامتی و عملکرد درست باتری است. بدین منظور باید از یک کلید ترکیبی استفاده کنید. بر روی کیبرد خود  Ctrl+Alt+T را بزنید تا پنجره ترمینال را بتوانید باز کنید.
[/font]

[تصویر:  x1496673052-picsay-650x211.png.pagespeed...00x195.png]

[font=irsans, tahoma]این بخش تقریبا چیزی شبیه به کامند پرامپت در ویندوز است که باید کد های دستوری را در آن نوشته و اینتر را بزنید. بدین منظور کد زیر را رو بروی عبارت زرد رنگ بالا بنویسید و بعد از آن اینتر را بزنید:

battery_test
[/font]

[تصویر:  x1496673140-picsay.png.pagespeed.gpjpjwp...rT-ZAD.png]

[font=irsans, tahoma]با زدن کد دستوری یاد شده، لیستی از نتیجه ها را در صفحه ترمینال مشاهده می کنید. در این صفحه اولین اطلاعی که به شما داده می شود این است که آیا باتری در حال شارژ شدن یا از دست دادن شارژ است. بعضی از وقات ممکن است که شما به دلایل مختلفی نتوانید متوجه صحت عملکرد شارژ باتری خود باشید بدین ترتیب می توانید از این صفحه و دستور استفاده کنید. اگر باتری به شارژر وصل باشد در فیلد اول، نشان می دهد که باتری در حال شارژ است. در ادامه نیز یک عبارت دیگر مشاهده می کنید که به صورت درصد نشان داده شده است. از این طریق می توانید میزان درصد سلامت باتری را مشاهده کنید. این در صد در واقع بیانگر این است که شما به چه میزان و چه سطحی از باتری می توانید در طول سال ها به درستی استفاده کنید. در این تست که در تصویر بالا مشاهده می کنید در واقع گفته شده که باتری کروم بوک یاد شده از ۱۰۰ درصد باتری، ۹۰ درصد از سلامت کامل برخوردار است و می توان از آن استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که این عدد ممکن است طی سال ها تغییر کند و رفته رفته کاهش پیدا کند. اگر روزی شاهد کاهش باتری خود بودید می توانید این تست را انجام داده و رقم را با رقم های قبلی تست کنید. اگر این رقم ثابت باشد، معلوم است که مشکل از اپلیکیشن ها و یا موارد دیگر است. بنابراین به راحتی می توانید با یک دستو ساده، عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری سیستم خود را بررسی کنید.[/font]

[font=irsans, tahoma][تصویر:  x1496673203-picsay-650x294.png.pagespeed...00x271.png][/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]در ادامه شما می توانید میزان دشارژ و یا از دست دادن شارژ و باتری طی بازه زمانی خاصی مشاهده کنید. دقت کنید که دیفالت این موضوع روی ۳۰۰ ست شده است که شما می توانید این میزان را با در نظر گرفتن رقم مورد نظر خود به صورت زیر تغییر دهید. کافی است جلوی نشانگر قرمز کد زیر را بنویسید و اینتر را بزنید:

battery_test 30
کد دستوری یاد شده، عدد پیش فرض ۳۰۰ را به ۳۰ تغییر خواهد داد.

[/font]
[/font]

[font=irsans, tahoma][تصویر:  x1496673255-picsay-650x290.png.pagespeed...00x268.png][/font]


[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]این رقم بیانگر ثانیه ای است که باتری تست می شود و میزان کاهش باتری در آن نمایش داده می شود.
[/font]
[/font]

با توجه به شرایط یاد شده توصیه نمی کنیم که شما از طریق این روش، تایم را بر اساس ساعت مشخص کنید. مثلا سی ثانیه می تواند حداقل زمانی باشد که می تواند به شما یک نتیجه خوب ارائه کند اما اگر بخواهید موضوع را به صورت ساعتی بسنجید، می توانید یک ساعت یا هر میزان ساعت را به ثانیه تبدیل کرده و در کد دستوری یاد شده قرار دهید اما نتیجه جالب و طبیعی نخواهد بود بنابراین بهترین حالت همان ۳۰۰ ثانیه است که همان ۵ دقیقه است.

یک روش پیشنهادی برای زمانی که باتری تان سریع کاهش پیدا می کند:

در سناریویی فرض کنید که باتری سیستم شما تند تند کاهش پیدا می کند. شما نمی دانید علت این امر سخت افزاری یا نرم افزاری است! پس به دقت با استفاده از این سرویس، باتری و سلامت نرم افزاری و سخت افزاری تان را تست کنید. بدین منظور دو گام را به شما پیشنهاد می کنیم:

اولین گام: اولین گام این است که از طریق شیوه اول، میزان کیفیت سلامت باتری خود را چک کنید اگر باتری شما از نظر درصد سلامت کاهش پیدا کرده باشد می تواند یکی از علت ها کاهش حجم سالم باتری باشد. اما باز هم همه چیز به این جا ختم نمی شود. این گام را در هر صورت تست کنید. اما گام دوم:

گام دوم: در گام دوم باید کمی فکر کنید که درست از چه زمانی شاهد کاهش باتری بوده اید؟ به نرم افزارهای تان سر بزنید و آن دسته از اپ های مشکوک را لیست بندی کنید. حالا هر کدام از این نرم افزارها را به طور جدا جدا تست کنید و اجرا کنید و طی مدت زمان مشخصی که تمایل دارید میزان دشارژ را بررسی کنید، برای عملکرد هر اپ، این موضوع را تست کنید. بدین صورت می توانید باتری خور ترین نرم افزار خود را روی سیستم تشخیص دهید و بدین ترتیب جلوی کاهش باتری را با حذف اپ ها بگیرید.

بدین ترتیب می توانید مشکلی از مشکلات سیستم تان را به طور شخصی حل کنید و سریعا به دنبال خرج کردن پول برای تعویض باتری نباشید.

مانیتور کردن وضعیت باتری به صورت پیشرفته تر

برای اینکه به صورت پیشرفته تر و جزیی تر میزان کاهش باتری را بسنجید می توانید با استفاده از ابزارهای سیستم عامل کروم این مسئله را حل کنید. بدین منظور باید از Power Menu استفاده کنید. بدین منظور بروزر خود را باز کنید و در تبی جدید  در Omnibox عبارت دستوری زیر را بنویسید:
[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]chrome://power
بدین صورت به شما نتایجی ارائه می شود که بسیار جزیی تر است. در مقابل هر عنوان گزینه Show وجود دارد که می توانید برای دریافت اطلاعات اضافی و دقیق تر روی ان کلیک کنید

[/font]
[/font]
[font=irsans, tahoma][تصویر:  x1496675578-picsay-650x101-1-650x101.png...600x93.png][/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]در چنین حالتی روی Battery Charge و عبارت SHOW مقابل آن کلیک کنید تا جزییات را مشاهده کنید:[/font][/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][تصویر:  x1496675826-picsay-650x507.png.pagespeed...00x468.png][/font][/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]در این جا می توانید دوگزینه را مشاهده کنید:
[/font]
[/font]
[/font]

Battery Charge Percentage” و “Battery Discharge Rate.

در این جا می توانید وضعیت میزان کاهش باتری را مشاهده کنید و در صورتی که بخواهید تایم را تغییر دهید، در باکس انتهایی رقم مورد نظر را تغییر داده و ریلود را کلیک کنید و نتایج را از ابتدا مشاهده کنید.

در این نمودار درک عبارت Battery Discharge Rate کمی مشکل است که البته این نموداری است که میزان تخلیه باتری را در شرایط مختلف نشان می دهد. Battery Discharge Rate در واقع با سه عنصر نمایش داده می شود که به صورت زیر تعریف می شوند:

Discharge Rate in Watts:  این گزینه در واقع بیانگر میزان کاهش باتری، در شرایط انتقال انرژی است و صرفا به صورت درصد نشان داده نمی شود و بیانگر درصد کاهش باتری نیست. 

Moving Average: این گزینه در واقع نشان دهنده کاهش باتری به صورت سطحی بوده که به صورت میانگینی از داده های بزرگتر نشان داده می شود. 

Binned Average: در واقع این گزینه کلاسی از داده هاست که بر اساس گروهی بزرگ از اطلاعات و تخمین و میانگین بر اساس اطلاعیه اولیه میزان مصرف باتری را نشان می دهد. در واقع در این گزینه برای نماش مقدار اولیه از متوسط داده ها استفاده می شود.

Average Over در واقع محلی است که شما شمار نمونه هایی که می خواهید تست کنید را مشخص می کنید و بعد ریلود را می زنید تا نتیجه برای تان از نو بارگزاری شود.
[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]اما به صفحه قبلی و اولیه باز گردید تا یک مورد دیگر را هم تست کنیم:
[/font]
[/font]
[/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][تصویر:  x1496675578-picsay-650x101-1-1-650x101.p...600x93.png][/font][/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]در این جا می توانید Idle State Data را هم تست کنید در واقع این یک روش واقع بینانه تر است برای اینکه بتوانید وضعیت باتری را بسنجید. نکته مهم تر هم این است که شما با استفاده از این بخش می توانید آن چه در پنهان در حال رخ دادن است را مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از داده ها در این بخش قابل نمیاش است و شما می توانید وضعیت پردازنده در مصرف باتری را مشاهده کنید. برای مثال برای اینکه هسته سی پی رو را مشاهده و مورد بررسی قرار دهید تصویر زیر به شما نمایش داده می شود:[/font][/font][/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][تصویر:  x1496673464-picsay-650x235.png.pagespeed...00x217.png][/font][/font][/font]

[font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma][font=irsans, tahoma]با این حال بررسی این بخش کمی تخصصی تر می شود که از حوصله این بحث خارج است. برای اینکه بتوانید به خوبی باتری سیستم خود را چک و بررسی کنید توصیه می شود که از دستور العمل ساده اولیه استفاده کرده و وضعیت باتری به صورت سخت افزاری و وضعیت نرم افزارها را به طور دستی چک کنید.

#Chromebook#سلامت باتری#ویندوز#[font=irsans, tahoma]سخت افزاری#[font=irsans, tahoma]نرم افزاری[/font][/font]
[/font]
[/font]
[/font]
[/font]