تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کافی نت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
به نام خدا
 

درس خدمات الکترونیک
استاد آقای داود رمضانی
موضوع کافی نت
ارائه دهنده احمد طهماسب زاده
 
 
مفهوم خدمات الکترونیک:
مفهوم خدمات الكترونيك تركيب ساده اي از واژه هاي خدمات و الكترونيك نیست. در حقیقیت خدمات الکترونیک دارای بار معنایی خاصی است که شامل تعامل بین ارائه دهنده خدمت و مشتری بوده به طوریکه این خدمات از طریق اینترنت عرضه می گردند. به عبارت دیگر، خدمات الکترونیک، خدماتی دو طرفه است که از طریق اینترنت به کاربران خدمت رسانی میکند.
 
در کل می توان گفت خدمات الکترونیکی به خدماتی گفته می شود که بر بستر اینترنت ارائه می شود و هدف آن ارائه سریع خدمات و انجام سریع کلیه امور بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل است .
 
ضرورت خدمات الکترونیک:
با اختراع شیوه های نوین برقراری ارتباط، فاصله ها دیگر مفهوم خود را ازدست داده و روابط عمومی سنتی در دنیای ارتباطات کنونی پاسخگوی نیازهای سازمان ها نبوده و بدون استفاده از شیوه های نوین و ارتباطی و الکترونیکی و علوم مرتبط با فناوری اطلاعات نمی توان به موفقیت قابل توجهی دست یافت.
 
در عصر کنونی ما که عصر ارتباطات نام گرفته است سرعت انتقال داده و اطلاعات حرف نخست را می زند. بنابراین الکترونیکی کردن وظایف امری حائز اهمیت بوده به نحوی که با بهره گیری از شیوه های جدید و حداقل نیروی انسانی و هزینه، یک سیستم خدمات رسانی پرسرعت و با دامنه نفوذ و تاثیر گذاری بیشتر و کارآمد بوجود آمده و کارکنان به جای پرداختن به روشهای کهنه و سنتی با بهره گیری از ابزار الکترونیک ، سازمان را درراستای نیل به اهداف برنامه ریزی شده سوق داده تا پل ارتباطی مردم ومسئولان مستحکمتر و قابل اطمینان ترشود .
 
تعریف کافی نت
کافی نت  به انگلیسی: Cafénet  مکانی عمومی برای استفاده از اینترنت می‌باشد که معمولاً به ازای ارائه خدمات اینترنتی از مشتریان مبلغی دریافت می‌کند . با توجه به گسترش اینترنت در ایران و همچنین روی آوردن موسسات و مراکز اداری به ارائه خدمات الترونیکی امروزه بسیاری از امور که قبلا توسط شخص و بصورت سنتی انجام می‌شد در کافی نت و از طریق اینترنت انجام می‌شود . بطور مثال ثبت نام‌های کنکور و اعلام نتایج و حتی انتخاب رشته برای دانشگاه نیز از طریق اینترنت صورت می‌گیرد .
 
تاریخچه کافی نت ؛ اولین کافی نت های دنیا
 
تاریخچه کافی نت
دوشیزه ایوا پاسکوئه دانشجوى دکترا درلندن به تجربه دریافته بود که نوشیدن قهوه به هنگام گشت‌وگذار در وب ، بسیار لذت‌بخش است . این فکر باعث شد تا او درکنار دانشگاه محل نحصیلش، کافی‌شاپی اجاره کند و با قرار دادن چند دستگاه کامپیوتر HP که ازطریق مودم dial upبه اینترنت متصل بودند، دیگران را نیز با تجربه لذت‌بخش نوشیدن قهوه هنکام کار با اینترنت آشنا کند. ایوا به سادگی نام café cyberiaرا براى مغازه خود برگزید وبدین ترتیب اولین کافی‌نت جهان دراول سپتامبرسال ۱۹۹۳درلندن تاسیس شد.
café cyberia به عنوان اولین کافی‌نت درجهان توانست در مدت کوتاهى، محبوبیت بسیارى کسب کند وسرمایه داران بزرگی در آن به سرمایه‌گذارى پرداختند.موفقیت café cyberia باعث شد تا تجارت جدید و پرمنفعتى پیش روى سرمایه‌گذاران قرارگیرد و بدین ترتیب تا تابستان ۱۹۹۵، بیش از ۶۰کافی‌نت درسراسرجهان تاسیس شد. پس ازچهارسال خانم پاسکوئه ، café cyberia را به سه کره‌اى فروخت و خود براى گسترش صنعت مد online، وارد این عرصه دیجیتالى شد.
اما درایالات متحده ، اولین کافى‌نت رسمی طبق خبر روزنامه وال استریت ژورنال ، در آوریل سال ۱۹۹۵توسط تاد بودنستین وآلکس استراشیم درشهرشیکاگو تاسیس شد. اگرچه پیش ازاین درسال ۱۹۹۱، شبکه‌اى متشکل از۲۰کامپیوتر با نام بانک SFnet در شهر سانفرانسیسکو به ارائه خدمات دسترسى به اینترنت می‌پرداخت ،اما SFnet درواقع کارکردى مشابه تابلوى اعلانات داشت.
به تدریج با گسترش کافی‌نت‌ها، ارائه چنین سرویس‌هایى ، به یک صنعت تبدیل شد، به‌گونه‌اى که تا سال ۱۹۹۷، هزاران ، کافی‌نت در سراسر جهان آغاز به کار کردند و حتى ، سرمایه داران بزرگى چون استلیوس حاجى یوآنا صاحب شرکت easygroup به این عرصه تجارى نوپا قدم گذاشتند. حاجى یوآنا با راه‌اندازىکافى‌نت‌هاى زنجیره‌اى موسوم به easyInternetCafe، هم اکنون درسراسر جهان به عنوان موفق‌ترین ومعروف‌ترین شرکت فعال دراین عرصه فعالیت می‌کند.
به نقل از ماهنامه وب
 
کافی نت در ایران
در مورد تاریخچه ظهور کافی نت در ایران ، نتونستم اطلاعات مشخصی پیدا کنم اما یادمه  سال ۱۹۹۸ یا ۹۹ بود که برای اولین بار کافی نت رو دیدم . کافی نت مکانیه برای استفاده از اینترنت اما در ایران این شغل انقدر گسترش پیدا کرد که الان خیلی از کافی نت ها حتی تعمیرات کامپیوتر و موبایل همم انجام میدن . به جز اجاره اینترنت خدملات عمومی کامپیوتر مثه تایپ ، کپی ، پرینت ، ارسال ایمیل ، فکس ، اسکن و … هم در کافی نت ها انجام میشه . فروش قطعات کامپیوتری و نرم افزار و بازی هم جزئی منابع درآمد کافی نت هاست
 
فوايد ايجاد كافي نت
با توجه به گسترش اینترنت در ایران و همچنین روی آوردن موسسات و مراکز اداری به ارائه خدمات الكترونیکی امروزه بسیاری از امور که قبلا توسط شخص و بصورت سنتی انجام می‌شد در کافی نت و از طریق اینترنت انجام می‌شود . بطور مثال ثبت نام‌های کنکور و اعلام نتایج و حتی انتخاب رشته برای دانشگاه، بانکداری الکترونیکی و بسياري از خدمات سازمان هاي دولتي و خصوصي ديگر از طریق اینترنت صورت می‌گیرد . با توجه به اینکه سرعت اینترنت خانگی در حدی نيست که به کاربران اجازه دهد تا کارهای الکترونیکی خود را در منزل و با کامپیوتر براحتی انجام دهند این کافی نت است که نیاز کاربران را با ارائه اینترنت پرسرعت همراه با تجربيات و اطلاعات به روز صاحبان كافي نت ها در ياري رساندن به مراجعه كنندگان تامين و نياز فزاينده آنان را برطرف نموده و كافي نت ها جايگاه وي‍ژه خود در جامعه را به اثبات مي رسانند .
 
با بروز تکنولوژی‌هـای دیگری چون بانکداری الکترونیکی و سایر خدمات دیگر امروزه اکثر نیازهای مردمـ از طریق اینترنت تامین میگردد. این نیازها همانگونه که ذکر شد عبارتند از: انواع ثبت نامـ‌هـای اینترنتی و پیگیری آنها، پرداخت پول، فیش‌هـای آب و برق و... و کلیه نیازهای بانکی، دریافت کارت ورود به جلسه کنکور، کارنامه کنکور و انجامـ انتخاب رشته و همچنین پیگیری امور خدماتی دولتی مانند کارت سوخت و امثالهمـ و همچنین انتخاب واحد و پرداخت شهریه دانشجویی بصورت آنلـاین، دریافت نمرات و دیگر خدماتی که به اقتضای زمان موسسات، دانشگاه‌هـا و مراکز دولتی ارائه مینمایند.
 
خدمات کافی نت :
انواع ثبت نام های اینترنتی
انواع ثبت نام های دانشگاهها و اعلام نتایج
مقاله، پایان نامه ، و پرو‍ژه های دانشجویی و دانش آموزی
انتخاب واحد
پرداخت شهریه
ثبت نام آزمونهای دانشگاهی همراه با اسکن مدارک و پرینت
رزرو بلیط هواپیما ، قطار ، اتوبوس ، هتل ، استادیوم ، سینما
سوابق بیمه
پرداخت حق بیمه
ثبت نام استخدامی با یک پرینت
ثبت نام وام ازدواج هر نفر
نوبت دهی کارت ملی هوشمند