تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: خدمات الکترونیک
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کدامیک از بانک های ایران در امر بانکداری الترونیک موفق تر عمل کرده اند؟ هنگام با پیشرفت صنعت بانکداری در جهان استقرار نظام بانکداری الترونیکی بانک ملی ایران ایجاد اعتبار خرید اقساطی، کارت اعتباری بانک ملی با همکاری شرکتوسعه سرمایه پیشگامان پویا درمرحله ای بهرهبرداریقرار گرفت. بانک ملی ایران محصولات کارت اعتباریخود را بر اساس آخرین دستور العمل صادره از سوی بانک مرکزی به شماره 94/111364 مورخ /5/94برمبنای عقد مراجعه و نون  بانکیقرار داد.
بانک مرکزی.
بانک مرکزی باتوجه به حوزه وظایف و اختیارات خود ازجمله تجهیز نظام بانکی به زیر ساختهای پایدارو ارتقای امنیت مبادلات همواره نسبت به گسترش نظام پولی و مالی کشور مطابق بااستلتداردهای جهان اهتمام داشته است تا نقش رسالت خویش را به شکل ثابت به انجام رساند به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی یکی از مهمترین اهداف این بانک تجهیز نظام بانکداری الکترونیک به فناوری های نوین و تسهیل فرایند پرداخت است که دست یابی به این اهداف درسایه تامین زیرساختهای امن ملی درحوزه بانکداری الکترونیک موثراست.
(مریم شیخ حسینی)
سالهای دهه 1370، گامهای اولیه در مسیر استفاده از بانکداریالکترونیکی با تأسیس شرکت ملی انفورماتیک ایران برداشته شدو فعالیت بانکداری الکترونیکی در ایران از حدود هفت تا هشتسال پیش با ایجاد خدماتی برای مشتری به صورت الکترونیکی آغاز شد. اولین محصول بانکداری الکترونیکی در ایران از بانک
ملی آغاز شد که بهنام "سیستم سیبا" شهرت دارد. البته در زمینهرایانهای شدن شعبه، بانک صادرات و ملت نیز کار خود را زود آغازکردند. بانک صادرات با سرمایهگذاری سنگین، سیستم سپهر راراهاندازی کرد و استفاده از کارت در بانکداری الکترونیکی برای باراول در بانک صادرات و سپه آغاز شد که از سیستم خودپرداز ATMاستفاده میکردند
بانک ملت : به عنوان برترين بانک ايراني در راه اندازي باشگاه مشتريان براساس خدمات بانکداري الکترونيکي و برترين بانک ايراني در تعداد و مبلغ تراکنش پايانه هاي فروشگاهي و تعداد کارت هاي هديه صادره شناخته شد.
[تصویر:  918686_960.jpg]

   روزنامه هفت صبح - فرشاد عزیزی: بانک ملی، پرفروش ترین هلدینگ بانکی ایران را دارد. ملت، محبوب ترین بانک در میان شهرستانی هاست. پارسیان بیشترین کارت های هدیه را در میان بانک های خصوصی صادر می کند. صادرات برترین بانک ایرانی در میان هزار بانک دنیاست. پاسارگاد بیشترین خودپردازهای بانک های خصوصی کشور را دارد. آنها چه کرده اند که نام شان اینقدر سر زبان هاست؟

   از قدیم بانک های ملی و صادرات شلوغ ترین بانک های کشور بوده اند. آن زمان دستگاه های کانتر نوبت دهی وجود نداشت، برای همین باید در صف های طولانی این دو بانک می ایستادی تا حسابی حالت جا بیاید. بانک ملت هم دست کمی از این دو بانک نداشت. تازه از زمانی که خصوصی شده، کمی اوضاع بهتر است اما خدمات بانک ملت، از قدیم معروف بوده است. خرابی های کم دستگاه های خودپرداز بانک ملت از قدیم معروف بوده است.

به گزارش نامه، از همان دهه‌‌های پیشین که آوازه «دولت الکترونیک» بلند شد، «بانکداری الکترونیک» نیز به عنوان ترجیع‌بند این شعار جا افتاد. قرار بود از فناوری‌های پیشرفته نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی استفاده شود تا دیگر نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نباشد. حالا با گذشت سال‌ها، اهداف بانکداری الکترونیک چقدر محقق شده است؟ و مهم‌تر اینکه بانکداری الکترونیکی در ایران با چه کیفیتی ارائه می‌شود؟ تحلیل‌گران می‌گویند هنوز حتی با مبانی و پایه‌های دولت الکترونیک فاصله داریم؛ چه رسد به بانکداری الکترونیک. بانکداری الکترونیک نیز مانند تمام شعارهای دیگر فراموش شده است؟ 

مقایسه خدمات اینترنتی بانک‌های ایران

بنا به گزارش حاشیه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و دسترسی به کانال‌های متعدد برای انجام عملیات بانکی، از اهداف اولیه بانکداری الکترونیکی بوده که امروزه گسترش‌یافته است. دو عامل در بهبود و برتری خدمات اینترنتی بانک‌ها موثر هستند؛ اول سرعت و دیگری تنوع و کیفیت خدماتی که ارائه می‌شوند. در ادامه سعی کرده‌ایم 10 بانک مشهور ایران را در هر دو مورد مقایسه کنیم. قبل از هر چیز بهتر است بدانید که نتایج یک تحقیق نشان داده کاربران «سرویس‌های مالی و فروشگاهی اینترنتی» تا ۲ ثانیه برای باز شدن صفحات وب انتظار می‌کشند و رسیدن به زمان‌های ۳ و ۴ ثانیه سبب افت قابل ملاحظه در میزان کاربران فعال خواهد شد. این اعداد را به خاطر بسپارید و با نتایجی که در تست سرعت صفحه اینترنتی بانک‌های ایران توسط سایت «نردبان» به دست آمده، مقایسه کنید. 


۱- بانک اقتصاد نوین: سایت تخصصی نردبان با انجام دو تست از دو راه مختلف، سرعت سرویس اینترنتی چند بانک ایرانی را بررسی کرده است. این سایت، ملاک را صفحه ورود به اینترنت بانک قرار داده که باید سریع‌ترین صفحه‌ای باشد که در سایت بانک، بارگذاری می‌شود. در تست GtMetrix برای باز شدن صفحه ورود به بانک اقتصاد نوین باید ۴۶ ثانیه صبر کنید. اما خیلی هم ناامید نشوید؛ چرا که تست با مرورگر فایرفاکس نشان داده که سایت در ۶ ثانیه باز می‌شود. اولین بانک خصوصی کشور، سایتی خوش ساخت و ساده دارد. به نظر می‌رسد اقتصاد نوین برای پشتیبانی نیز تدارکاتی دیده است؛ کاربران می‌توانند به بخش پرسش و پاسخ‌های متداول مراجعه یا شکایت‌های خود را ارسال کنند یا از طریق مرکز ارتباط نوین با بانک در تماس باشند. اینترنت بانک اقتصاد نوین مزایای دیگری نیز برای کاربران در نظر گرفته است؛ آنها می‌توانند صورت‌حساب عملکرد حساب‌های خود را روی نمایشگر مشاهده یا در قالب‌های مختلف این اطلاعات را دریافت و در رایانه خود ضبط کنند.


۲- بانک صادرات ایران: باز شدن صفحه اینترنت بانک صادرات ۲۸ ثانیه طول می‌کشد. اما تست مرورگر یادآوری می‌کند که عدد واقعی ۷ ثانیه است که البته حتی برای باز شدن یک سایت معمولی هم بسیار طولانی است، چه برسد به خدمات الکترونیک یک بانک. به نظر می‌رسد بانک اینترنتی صادرات، به جز اطلاع‌رسانی برنامه‌ریزی خاصی برای ارائه خدمات اینترنتی ندارد و خدمات آنلاین‌اش، بسیار مبتدی و عادی است.


۳- بانک پاسارگاد: نتیجه گزارش Gtmetrix عدد ۵ ثانیه بوده است، اما مرورگر فایرفاکس نشان داده که کاربران داخلی زیاد هم نباید خوشحال باشند، چون ۱۶ ثانیه طول می‌کشد تا سایت باز شود. پاسارگاد از ابتدای تاسیس، خدمات الکترونیک‌اش را آغاز کرد. طراحی سایت مورد قبول است، اما برخی از قسمت‌های آن همچنان غیرفعال است. خدمات نوین این بانک شامل بانکداری اینترنتی، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، بانکداری تلفنی، بانکداری ایمیلی و بانکداری مبتنی بر خدمات کارت است. خدمات اینترنت بانک پاسارگاد عبارتند از: مشاهده لیست سپرده‌ها و تسهیلات دریافت شده و شماره شبا حساب، دریافت صورت حساب و مانده موجودی (آنی)، انتقال وجه بین حساب‌های بانک پاسارگاد، خدمات چک (در صورتی که حساب جاری باشد)، خدمات کارت (مسدود کردن کارت)، انتقال وجه، بین بانکی (ساتنا) و بانکداری مجازی. نقص بزرگ بانک اینترنتی پاسارگاد، امنیت پایین درگاه اینترنتی آن است.


۴- بانک سپه: Gtmetrix به‌دلیل مشکل اعتبار SSL قادر به تهیه گزارش از این سایت نبوده اما سرعت باز شدن صفحه ورود این بانک با مرورگر 7/4 ثانیه بوده است. در زمینه خدمات اینترنتی بانک سپه واقعا حرف خاصی برای گفتن ندارد.


۵- بانک پارسیان: کمی کمتر از تا ابد باید منتظر بمانید، ۸۴ ثانیه تا لود شدن کامل صفحه اینترنت بانک طول می‌کشد. اما این بار هم نتیجه به دست آمده از مرورگر بسیار متفاوت است و عدد مطلوب 7/2 ثانیه را نشان داد. بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور، در زمینه توسعه اتوماسیون شعب، پیشرفته‌ترین بانک کشور است. بانکداری الکترونیکی پارسیان از زیرشاخه‌های تلفن بانک، ایمیل بانک، اینترنت بانک، کارت‌های بانکی، پرداخت قبوض، بانکداری موبایل، شارژ کارت‌های اعتباری و خرید آنلاین (پرداخت الکترونیک) تشکیل شده است. از جمله امکانات اینترنتی بانک ارسال گزارش‌ها از طریق ایمیل و صفحات اینترنتی است. 


۵- بانک سامان: هدف اولیه بانک سامان ارائه بانکی کاملا مجازی و بدون شعبه بود، اما این هدف بعد از مدتی رنگ باخت و بانک سامان به همان سمتی رفت که دیگر بانک‌ها رفته بودند. تنها تفاوت این بانک، راه‌اندازی نخستین اینترنت بانک در ایران با امکان انتقال وجه است که توانست‌ گواهینامه (Secure socket lager (SSL را که استاندارد جهانی در زمینه تامین امنیت ارتباطات اینترنتی است، اخذ کند. سامان مدعی داشتن بهترین خدمات بانکداری اینترنتی در ایران است، اما اگر آدرس این سایت پیشرو را بزنید می‌توانید بروید برای خودتان یک چایی دم کنید و برگردید! بانک سامان در تست سرعت، آنقدر کند باز شد که سایت Gtmetrix پیام خطا داد و مورد بررسی این سایت قرار نگرفت. مرورگر فایرفاکس هم نشان داد که باید ۱۰۲ ثانیه حوصله به خرج دهید تا سایت باز شود. اما کاربران بسیاری به‌دلیل کیفیت خدمات اینترنتی این بانک، از آن رضایت دارند. سایت اینترنتی سامان از نظر فنی و گرافیکی خوش‌ساخت و ساده است. به علاوه سامان، به تازگی اولین نرم‌افزار بانکداری همراه ایرانی را در فروشگاه اپل عرضه کرده است. هرچند تاکنون برخی از بانک‌ها و شرکت‌ها نرم‌افزارهای بانکداری برای سیستم‌های ویندوزی و اندرویدی ارائه کرده بودند، اما از آنجا که سیستم‌عامل iOS محدودیت و سختگیری‌های مخصوصی درباره کیفیت دارد، برای اولین بار نرم‌افزار همراه بانک سامان در فروشگاه اپل منتشر شد. 


۶- بانک ملی: ۲۶ ثانیه و 6/3 ثانیه، سرعت باز شدن سیستم سبا بانک ملی در Gtmetrix و مرورگر فایرفاکس است. بانک الکترونیکی ملی درحال‌حاضر بیشتر به ارائه صورت‌حساب‌های بانکی می‌پردازد. سایر فعالیت‌ها به اطلاع‌رسانی و آموزش‌ اختصاص دارد.


۷- بانک ملت: ۵۴ ثانیه، نتیجه تست سرعت سایت Gtmetrix است اما نتیجه تست مرورگر تنها 4/2 ثانیه بود که نزدیک به عدد مطلوب است. بانک ملت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی با درک اهمیت بانکداری اینترنتی مجموعه مناسبی از اطلاعات و خدمات را گرد آورده است. Page Rank سایت بانک ملت 4 از 10 است و این عددی نسبتا مطلوب برای این سایت محسوب می‌شود. شاید بتوان گفت بانک ملت تنها بانک دولتی است که از طریق سایت اینترنتی خود، اطلاعات و خدمات متنوعی ارائه می‌دهد. در همین راستا بانک ملت تصمیم دارد با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین روش‌های موجود در دنیا و با استفاده از یک تراشه هوشمند و یک کارت‌خوان جیبی، سقف انتقال مبلغ حواله اینترنتی خود را در یک محیط امن به ارقام بالاتر افزایش دهد. در ضمن این بانک در حال‌حاضر از لحاظ امنیت یکه‌تاز است.


۸- بانک کشاورزی: نتیجه تست سرعت سایت GTmetrix برای سایت بانک کشاورزی نتیجه‌ای نداد و احتمالا سرور آن اجازه اتصال به این بانک را پیدا نکرده است. اما سرعت باز شدن صفحه ورود بانک در تست مرورگر ۷ ثانیه بود. هرچند بانک کشاورزی سایتی جامع و مناسب برای اطلاع‌رسانی به مخاطبان و مشتریان بانک دارد، اما در کل خدمات اینترنتی قابل‌توجه‌ای ارائه نمی‌دهد که رقیب سرسختی در حوزه بانکداری الکترونیک محسوب شود.


۱۰- بانک تجارت: با سرعت باورنکردنی 2/1 ثانیه صفحه ورود این بانک باز می‌شود، اما ۳ بار باید کلیک کنید! Gtmetrix، زمان ۵۴ ثانیه را نشان می‌دهد. فاجعه وقتی است که بدانید صفحه‌ ورود به اینترنت بانک که قرار است سبک باشد، ۵۲۹ کیلو بایت حجم دارد! سایت تجارت بیشتر حالت اطلاع‌رسانی و محتوایی دارد. از معایب خدمات اینترنتی تجارت این است که کندی در سیستم به علت استفاده تمامی منوها از آژاکس و جاوا با سرعت کم، باعث آزار مشتریان می‌شود.
سالهای دهه 1370، گامهای اولیه در مسیر استفاده از بانکداری الکترونیکی با تأسیس شرکت ملی انفورماتیک ایران برداشته شدو فعالیت بانکداری الکترونیکی در ایران از حدود هفت تا هشتسال پیش با ایجاد خدماتی برای مشتری به صورت الکترونیکی آغاز شد. اولین محصول بانکداری الکترونیکی در ایران از بانک
ملی آغاز شد که بهنام "سیستم سیبا" شهرت دارد. البته در زمینه رایانه ای شدن شعبه، بانک صادرات و ملت نیز کار خود را زود آغازکردند. بانک صادرات با سرمایهگذاری سنگین، سیستم سپهر راراهاندازی کرد و استفاده از کارت در بانکداری الکترونیکی برای باراول در بانک صادرات و سپه آغاز شد که از سیستم خودپرداز ATMاستفاده میکردند